20 декември 2008

14-годишният Георги от Владая сам научи “Отче наш” и поиска да се кръсти

Преведоха Златоустовата литургия на ромски
.
Банго Васил и Бали Ефенди
Когато се говори за вероизповеданията, популярни между ромите, обикновено се акцентира на атрактивната смес между езичество, християнство и ислям, която се свързва с най-известния ромски религиозен празник - Банго Васил. Споменава се всичко, което се знае за митичната фигура на Банго Васил. На второ място е култът към Бали Ефенди, известен сред някои ромски общности като Али Баба, някогашният османски управител на София от средата на XVI век, който бил покровител на християните и страшилище за мюсюлманските „ереси”.
.
Ватиканът загрижен за "новото поколение номади"
Ватиканът все по-открито заявява интереса си към пръснатите по света ромски общности с различен етнически състав. През септември 2006 г. във Фрайзинг, Германия, се проведе „Шестият Световен конгрес за пасторална дейност сред циганите", който имаше за тема „Младите цигани в църквата и обществото". На 11 декември тази година пък в Рим се откри двудневна „научна среща на националните директори за пасторална дейност сред циганите, организирана от Папския съвет за пасторална дейност сред мигрантите и странстващите". Какво откроява ромските общества в Европа и с какво те предизвикват толкова активния интерес на римо-католизицма? Според едно проучване, което се смята за базисно, ромските общности - роми, синти (от които произлиза етнонимът „цигани"), мануш, кале, йениш, романишал, канжария, рудари - са 36 милиона в днешна Европа. Население, което в по-голямата си част поддържа традиционния си начин на живот, е важен политически ресурс. Религиозната държава в Рим очевидно вижда колко е важно в една Европа без граници да има влияние сред ромите. Септемврийският конгрес в Германия имаше за задача да обсъди възможностите за „формиране на новото поколение номади". Първият „Конгрес за циганите" (както Ватиканът го нарича) се е състоял обаче още когато за проекта „Европа без граници" са знаели само малцината посветени в това мащабно начинание - през 1964 година. Особено внимание се отделя на възпитаването и образоването на кадри, които да са подготвени да извършват богослужение сред ромите. Миналата година се е състояла „първата Международна среща за свещеници, дякони и духовници от цигански произход" в която участие са взели 40 представители.
.
ПРОТЕСТАНТСКИТЕ МИСИОНЕРИ ГИ УЧАТ НА СЕБЕУВАЖЕНИЕ
В последните две десетилетия ромите отчасти обърнаха гръб на традиционните си вярвания. Все по-често те се определят като християни, като под това се разбира протестанти. Протестантските мисионери с готовност влизат в ромските махали и много по-добре от нас - вековните съжители с ромите, знаят, че това са всъщност най-малко седем различни групи, които се различават, понякога твърде много по манталитет, произход и дори език. Колко много се учудихме, че новото административно образувание в Косово призна за отделни етноси три различни групи, които за нас са просто „цигани" или „роми". Протестантските деноминации са отделни една от друга общини и успешно решават проблема с гражданското осъзнаване на ромите в едно общество, което си поставя коренно различни задачи от всяко предходно. У ромите протестанти има нещо много различно от необхванатите от евангелските „църкви" техни съплеменници - те имат самочувствието на равноправни граждани.

в. "Монитор", 20.12.2008г.

1 коментар: